do szczęscia

Jak ćwiczyć szczęście? PROWADŹ DZIENNIK.

17 lipca 2017

Słyszę czasem: “Fajnie jak mówisz, że szczęście jest we mnie, tylko ja tego nie czuję. Nie jestem szczęśliwa. Co zrobić, by czuć szczęście?”

No dobra Szczęście, a co dla Ciebie tym szczęściem jest?

Często okazuje się, że lista jest długa, ale nie ma na niej Ciebie samej.

Nie zauważasz, tego, że jesteś, robisz każdy, nawet ten najmniejszy, wdech i wydech. Umiejscawiasz szczęście gdzieś na zewnątrz Ciebie, a nie w sobie samej.

A szczęście to nie cel do osiągnięcia, samochód do kupienia, duży dom, czy wysokie stanowisko.

Szczęście to świadomość swoich uczuć i potrzeb, wzięcie za nie odpowiedzialności, umiejętność jasnego ich komunikowania bez ocen i narzucania powinności ich zaspokajania innym.

Może jako dziecko słyszałaś: “nie płacz, bo to na pewno nie boli i to nic takiego”, albo, że “śmiać się należy w duchu, bo to przeszkadza innym”. Kiedy dorośli zaprzeczają emocjom dzieci, rodzi się w nich dysonans. Jeśli jest tak, że dziecko czuje jedno, a słyszy, że to nieodpowiednie, zaczyna się od uczuć odcinać, bo chce być częścią rodziny, częścią stada, od tego zależy jego/jej przetrwanie. I wyrastają z nich dorośli odcięci od uczuć i emocji, w tym szczęścia.

Co zrobić, by znów zacząć czuć? Są na to sposoby. Pierwszym, o którym napiszę jest prowadzenie dziennika.

Dziennik.

W jakiej formie będziesz go prowadzić to nie jest ważne. Może być w zeszycie, czy na komputerze, albo w aplikacji telefonicznej. Pisz go regularnie, daj sobie minutę ciszy przed i po pisaniu. Ważne żeby zawierał następujące elementy:

    1. kawałek na wylanie tego, co się w Tobie gotuje. To miejsce na osądy, oceny, Twoją perspektywę.
    2. obserwacje, czyli tu już tylko fakty, opisujesz wydarzenie jak okiem kamery, teraz bez ocen czy osądów.
    3. uczucia, skontaktuj się ze swoim ciałem, bo to tam są uczucia i emocje. W ściśniętym gardle, zaciśniętych pięściach, sztywnym karku, napiętej szczęce, spoconych dłoniach. Potem postaraj się je ponazywać, to co czujesz w gardle to może jest przytłoczenie, w pięściach może jest gniew, w sztywnym karku spięcie, w zaciśniętej szczęce zniecierpliwienie, a w spoconych dłoniach strach.
    4. potrzeby, przejdź od emocji do potrzeb jakie one wskazują. Jesteś przytłoczona, bo może potrzebujesz wspracia lub jasności, czujesz gniew, bo potrzebujesz poczucia sprawczości lub współpracy, jesteś spięta, bo chciałabyś łatwości i lekkości, a strach może wskazuje na potrzebę bezpieczeństwa, albo kompetencji?
    5. prośba, czyli następne kroki lub działanie, które chcesz podejąć, by być zaspokoić swoje potrzeby. Strategie, które mogą pomóc Ci zaspokoić swoje potrzeby. Ich więcej ich wymyślisz, tym lepiej, bo masz wybór, otwartość i elastyczność, nie jesteś przyklejona a zarazem skazana na jedno rozwiązanie. Strategiami na wsparcie może być poproszenie bliskiej osoby o pomoc w (… tu wstaw obszar, np. sprzątaniu, gotowaniu, opiece nad dzieckiem, pracy), znaleznienie profesjonalisty, który zapewni Ci wsparcie, znalezienie kursu, który pomoze Ci zdobyć kompetencje w danym obszarze, etc. Startegii jest nieskończenie wiele. Kluczowe jest działanie. Jak coś nie działa, to tego nie powtarzaj w nieskończoność, tylko poszukaj innej strategii na zaspokojenie tej potrzeby.
    6. świętowanie, czyli zatrzymanie się by świętować zaspokojone potrzeby. Jest ich codzinnie cała masa, np. powietrza, pozywienia, wody, snu, uczenia się, przestrzeni, spontaniczności, szacunku dla siebie, humoru, kontaktu z przyrodą, pokoju. Praktyka wdzięczności pozwala dać głos tym potrzebom, które są zaspokojone i nie zwracają na siebie uwagi. Niezauważamy ich, co nie oznacza, że itych zaspokojonych potrzeb nie ma. Są, tylko milczące. Danie im głosu, pozwoli tez na zobaczenie jak wiele już masz.

Aplikacja mobilna Dziennik Potrzeb.

Do prowadzenia dziennika szczególnie polecam bezpłatną aplikację mobilną Dziennik Potrzeb, której autorkami są Agnieszka Stein i Sylwia Stalewska. Znajdziesz tam Potrzebopedię w której jest kawałek teorii przydatny do pracy z aplikacją, czyli:

  • Krótki wstęp do Porozumienia bez Przemocy (NVC)
  • Czym jest empatia?
  • Czym jest ścieżka kontaktu ze sobą?
  • Jak pracować ze ścieżką kontaktu ze soboą?
  • Kluczowe rozróżnienia: uczucia vs. uczucia rzekome.
  • Kluczowe rozróżnienia: potrzeby vs. strategie.
  • Kluczowe rozróżnienia: prośby vs. żądania.
  • Nawiązywanie kontaktu z odczuciami w ciele – pomocne techniki i korzyści z praktykowania.
  • Rozpoznawanie swoich uczuć – jak to robić oraz jakie są z tego korzyści.
  • Praca z potrzebami – jak je rozpoznawać, dlaczego jest to ważne.

Aplikacja zapisuje Twoje ścieżki kontaktu ze sobą, masz dostęp do widoku tygodniowego, podsumowania miesięcznego, dziennika, możesz też filtrować ścieżki.

Znajdź dogadny czas na kontakt ze sobą, swoimi uczuciami i potrzebami. Możesz zaprosić do tego kogoś do pary, by się wzajemnie mobilizować, gdać, wspierać. Ja tak lubię, sprawdź, może Tobie też się zadziała.

Pozwól sobie być szczęściem w czystej postaci. 

Podziel się tym, jak idzie Ci prowadzenie dziennika, kiedy najlepiej Ci się go pisze, jak często, czy masz kogoś do pary.

Przytulam Cię Szczęście:)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply